Päätin perustaa animaatioaiheisen blogin. Opiskellessani animaatiota huomasin, etteivät kaikki asiat jää aina mieleen ja tänne blogiin voin kirjata asioita ylös - ja samalla siitä voi olla hyötyä muillekin. Suomeksi on loppujen lopuksi aika vähän ohjeita. Erityisesti kaikkia 3D-ohjelmien teknisiä juttuja on vaikea muistaa, jos on välissä pitkiä taukoja, ettei ohjelmaa käytä.

Tänään puuhastelin 3ds maxilla luomalleni hahmolle ilmeitä. Tästä tutosta palautin mieleeni, miten homma toimii ja poimin työvaiheet tänne blogiin.

 

1. Olen luonut hahmon ja ottanut sen päästä kopioita, joita olen väännellyt niin, että hahmon korvat ja suu ovat eri asennoissa:

 

2. Klikkasin hahmon pään aktiiviseksi ja otin Modify-lootasta, Modifier-välilehdeltä Morpherin:

 

3. Klikkasin Channel Lististä ylimmän "-empty-" -lootan aktiiviseksi, jonka jälkeen painoin Channel Parametersista Pick Object from Scene. Tämän jälkeen klikkasin normaalin muotoista päätä. Samalla tavalla valkkasin yksi toisensa perään kaikki tekemäni eri variaatiot hahmon ilmeistä klikkaamalla aina alemman tyhjän "-empty-" -boxin aktiiviseksi ja toistamalla tuon homman.