Tasot ovat hyödyllinen ominaisuus, jota voi käyttää esimerkiksi osien piiloonsaamiseen.

1. Avaa Manage Layers

2. Klikkaa vasemmanpuoleisinta symbolia Create New Layer (Luo uusi taso)

3. Nimeä rename-toiminnolla (näytetty tarkemmin alempana kohdassa 5), valitse objektit, jotka haluat layeriin (voit aktivoida ne kaikki yhtäaikaa klikkaamalla niitä vuoronperään pitämällä Ctrl-nappia pohjassa)

Lopuksi klikkaa Add Selected Objects

Itse tein hahmon osien liikuttamiseen luomilleni apupalleroille oman tason. Pallerot on linkitetty hahmon luihin, kun pallosta on animoidessa helpompi ottaa kiinni kuin luusta. Tason avulla saan pallot kätevästi piiloon animaatiossa.

4. Klikkaa hide aktiiviseksi, jolloin tasolla olevat objektit muuttuvat näkymättömiksi. (Ne ovat kuitenkin edelleen olemassa.)

 

5. Seuraavaksi luon luita varten oman tason, koska niidenkään ei ole tarkoitus näkyä lopullisessa animaatiossa - itse asiassa animoitaessakaan niitä ei tarvitse nähdä.

 

6. Olen luonut muille ruumiinosille omat tasot ja piilotan nekin hide-toiminnolla. Tämän jälkeen saan valittua kaikki luut maalaamalla eli vetämällä niiden yli hiiren nappi pohjassa.

Tämän jälkeen lisään luut luutasolle Add Selected Object -toiminnolla:

 

7. Nyt saan hidellä luut piiloon. Tämän jälkeen poistan hiden apupalleroista ja voin käyttää esimerkiksi hännän apupalleroa sen liikutteluun animoidessa:

 

8. Animoituani liikkeet klikkaan apupallerotason piiloon, jolloin ne eivät näy lopullisessa animaatiossa:

 

Tässä vähän tällä luotua harjoitteluanimaatiota, jossa käytin noita apupallukoita liioitteluun ja piilotin apupallo- ja luutason ennen animaation rendaamista.